Main » 2015 » September » 9 » Ένα βίντεο για την τραγωδία Αιας
3:40 PM
Ένα βίντεο για την τραγωδία Αιας
  • Έξοδος

Πρόσωπα: Τεύκρος, Αγαμέμνονας, Οδυσσέας

Ο Αγαμέμνονας είναι αποφασισμένος να εμποδίσει την

ταφή και λογομαχεί με τον Τεύκρο. Εμφανίζεται

όμως ο Οδυσσέας που συνεφέρει το στρατάρχη και

υποδεικνύει το δίκιο. Ο Τεύκρος είναι ελεύθερος

να θάψει τον ήρωα.

 

Δευτερεύοντα πρόσωπα

  • Αθηνά: Ανθρώπινη, χαιρέκακη και εκδικητική, η Αθηνά διασκεδάζει με την τρέλα του Αίαντα.
  • Οδυσσέας: «γιατί βλέπω, πως τίποτα εμείς άλλο δεν είμαστε, όσο ζούμε, παρά μόνο φαντάσματα κι ένας ανάερος ίσκιος»

Ο ομηρικός ήρωας στην αρχή εμφανίζεται θρασύδειλος μπροστά στην τραγωδία του Αίαντα και τον φοβάται ακόμα και ενόσω ο ίδιος χαίρει της προστασίας της Αθηνάς. Ο Οδυσσέας διαισθάνεται όμως τόσο το δράμα του ήρωα όσο και την ατιμία που του έγινε.Παρόλο που γλιτώνει το θάνατό του και ταυτόχρονα παρακολουθεί τον εχθρό του να εξοντώνεται, κατανοεί ότι το δράμα του Αίαντα μπορεί να αγγίξει οποιονδήποτε θνητό, συμπεριλαμβανομένου και του εαυτού του. Ο Οδυσσέας αισθάνεται φόβο και δέος μπροστά στην ανθρώπινη ασημαντότητα. Για αυτόν τον λόγο στο τέλος, χωρίς να φοβηθεί τον Αγαμέμνονα θα δώσει τη λύση, προτάσσοντας τη συμφιλίωση με το νεκρό και το σεβασμό των θεών και επιτρέποντας την ταφή του Αίαντα.

  • Τέκμησσα: «...γιατί τί θέλω πια τη ζωή μου όταν εσύ πεθάνεις;»

Υπόδειγμα αφοσιωμένης συζύγου, η Τέκμησσα συντροφεύει τον Αίαντα στην τρέλα του πονώντας για το κατάντημά του, ωστόσο προσπαθεί με όλο της το είναι να τον μεταπείσει από το να δώσει τέρμα στη ζωή του. Δείχνει ωστόσο να κατανοεί τον άντρα της λέγοντας «Για μένα ο θάνατος είναι πικρός, γι’αυτόν ήταν ευφροσύνη.» (στιχ 966)

  • Αγγελιαφόρος
  • Τεύκρος: Ο αδερφός του Αίαντα μάχεται σα λιοντάρι για να θάψει τουλάχιστον τον ήρωα αφού δεν έχει καταφέρει να τον σώσει.
  • Δε διστάζει να προσβάλλει βάναυσα τους Ατρείδες
  • όταν εκείνοι του επιτίθενται για να τον αποτρέψουν
  • από την ταφή.
  • Μενέλαος: «...γιατί θάτανε ντροπή μου να μάθουν πως με λόγια σωφρονίζω, ενώ μπορώ τη βία να επιβάλλω.»

Υπερφίαλος και θρασύς ο Μενέλαος προφασιζόμενος το δίκαιο που του δίνει η θέση του και η δύναμή του προσπαθεί ανίερα να απαγορεύσει την ταφή του Αίαντα.

  • Αγαμέμνονας: Μέγας υβριστής και αλαζόνας σαν τον αδερφό του, προσβάλλει τον Τεύκρο και επιθυμεί να επιβάλλει το δίκαιο των όπλων.
  • Χορός: «Αλήθεια, οι άνθρωποι μπορούνε αφού τα ιδούν πολλά να μάθουν·μα πριν τα δούνε, κανείς μάντης για όσα του μέλλονται ναρθούν.»

Ο Χορός είναι ο πιστός φίλος του Αίαντα που συμπάσχει μαζί του και τον υποστηρίζει. Αγωνιά για αυτόν, προσπαθεί να τον προφυλάξει, να τον ηρεμήσει και να τον υπερασπιστεί ενώ ταυτόχρονα καταριέται τον πόλεμο και λαχταράει την επάνοδό του στην πατρίδα. Όπως όλοι οι χοροί της αρχαίας τραγωδίας χαρακτηρίζεται από θυμόσοφο διάθεση.

========================================================================

Ενδεικτική παραστασιολογία

Σημαντικές θεωρήθηκαν και οι διασκευές

του Σοφόκλειου έργου που παρουσίασε

σε διαφορετικές εκδοχές ο Θ. Τερζόπουλος

με το Θέατρο Άττις.

 

Πηγές

  • Γρυπάρης, Ι.Ν. «Οι τραγωδίες του Σοφοκλέους», Α’τόμος, Βιβλιοπωλείον της Εστίας (μετάφραση του Αίαντα του Σοφοκλή)
  • Εγκυκλοπαίδεια Πάπυρος Larousse Britannica, 3ος τόμος, Εκδοτικός οργανισμός Πάπυρος, 2006, ISBN 960-8322-74-X (λήμματα Αίας και «Αίας»)
  • Δρομάζος Στάθης, «Αρχαίο Δράμα-Αναλύσεις» εκδόσεις Κέδρος, 1984, ISBN 960-04-0192-6

Εξωτερικοί σύνδεσμοι

================

Views: 6339 | Added by: defaultNick | Rating: 10.0/10
Total comments: 0